Az IT szakmai felelősségbiztosítás szerepe 2025-ben

Az informatikai ipar rohamos fejlődésével egyre nagyobb kockázatokkal néznek szembe az IT szakemberek és szoftverfejlesztéssel, szoftverüzemeltetéssel foglalkozó vállalkozások. Az IT szakmai felelősségbiztosítás olyan védelmet nyújt a szoftver szolgáltatók, tanácsadók és egyéb IT iparágban tevékenykkedő szakemberek számára, amely segít a kártérítési igények, jogi költségek, valamint egyes esetekben az üzemszüneti veszteségek és bírságok, vagy a saját infrastruktúra kárainak fedezésében is.

Egy váratlan esemény rosszabb esetben olyan következményekkel járhat a szolgáltató számára, ami ellehetetleníti a jövőbeni működést, így akár a vállalkozás bezárásához vezethet.

Meglelő szakmai felelősségbiztosítás azonban segítséget nyújt a gyors reagálásban és helyreállításban, valamint a kártérítési igények és azokkal kapcsolatos jogi költségek megtérítésében egyaránt.

IT szakmai felelősségbiztosítás: mire nyújthat fedezetet?

  • Jogi védelemre kártérítési perek esetén.
  • Megbízók kárainak megtérítésére, amelyet pl. szoftverhiba, hibás tanácsadás vagy adatvesztés okoz.
  • Felhasználók karának fedezetére
  • Kiberbiztonsági incidensek költségeire, pl. szerverek megtisztítása, ügyféladatok visszaállítása, átmeneti infrastruktúra bérleti költsége
  • Váltságdíjak költségeire, amennyiben a Cyber támadás következtében az adatok visszaszerzése, vagy a rendszerek ismételt működtetése csak így biztosítható 
  • Üzemszüneti veszteségekre, ha IT rendszer támadása miatt leáll a működés és ez bevételkiesést okoz.
  • Adatvédelmi bírságokra, például GDPR szabályok megsértése esetén.
  • Szolgáltatási díjak kieső bevételeire, ha a hiba miatt a megbízók visszautasítják a szolgáltatási díjak kiegyenlítését vagy a szolgáltatás leállása miatt nem lehetséges a szolgáltatási díjak, előfizetési költségek beszedése.

Mik a leggyakoribb IT káresemények

  1. Szoftverhibák – egy hiba miatt pl. a felhasználók nem tudnak dolgozni, jelentős bevételkiesés történhet.
    Ezekben a káresetekben az úgynevezett következményi károk dominálnak, így fontos megvizsgálni, hogy érvényes-e a fedezet ezekre az esetekre.
  2. Adatvesztés – adatlopás, szerverhiba vagy emberi mulasztás miatti adatmegsemmisülés.
    Ezek a káresemények szinten minden biztosításban fedezetbe vonhatóak, bár a szolgáltatóra kiszabott adatvédelmi bírság csak kiegészítő feltételek megléte esetén térül.
  3. Rendszerleállás – felhőszolgáltatások üzemzavara, ami miatt az ügyfelek kárt szenvednek.
    A károkozás a rendszer leállása miatt, az ügyfeleknél elérhetetlenné váló adatok okozzák és jelentős hatásaik lehetnek az üzletmenetre.
  4. Hibás tanácsadás – egy rossz IT döntés üzleti veszteségeket okozhat a megbízónak.
    Abban az esetben, ha a tanácsadó olyan rendszer bevezetését javasolja ami nem megfelelő az adott cél elérésére, vagy esetleg károsan befolyásolja az ügyfél teljesítményét, akkor jelentős kártérítési követeléssel szembesülhet a tanácsadó.

Az IT iparágában a kártérítési igények mértéke folyamatosan növekszik, amihez a felgyorsult  környezet, folyamatos fejlesztések, szabályozói változások és a  felhőalapú szolgáltatások elterjedése is hozzájárul. Ezen kockázatok mellett szembesülünk az AI által generált felfokozott hangulattal és a rohamosan növekvő adatmennyiséggel.  Az adatvédelmi incidensek száma évről évre emelkedik, különösen igaz ez a GDPR bevezetése óta. A Cyber kockázat szinte minden fejlett országban a vállalatvezetők kockázati toplistája élén szerepel. És ha ez nem lenne elég a szoftvermegoldások számának növekedésével, a   szoftverhibákra visszavezethető károk száma is folyamatosan növekszik.

Miért fontos az IT szakmai felelősségbiztosítás 2025-ben?

  1. Kiberbiztonsági fenyegetések növekedése – a ransomware-támadások és adatlopások száma és kiterjedése folyamatosan emelkednek. A nyelvi modellek megjelenésével a magyarországi It szektor is új kihívásokkal néz szembe, hiszen a támadások és az adatok felhasználása is könnyebb lett a bűnözők számára,
  2. Szabályozási változások – egyre szigorodnak az adatvédelmi törvények, új szabályozások jelennek meg, melyek követése jelentős terhelést jelent az iparági szereplőknek, illetve növelik az IT biztonság szakértői piacát.
  3. Home office – a távoli munka miatt az IT rendszerek védelme kritikus kérdés. A legtöbb Cyber támadás összefüggésben van a távoli elérési platformokkal.
  4. Mesterséges intelligencia (AI) szerepe – az AI hibái új felelősségi, adatvédelmi és szellemi tulajdonnal kapcsolatos kérdéseket vetnek fel.
  5. Technológiai gyors fejlődés – a folyamatosan változó IT környezetben a biztonsági rendszerek folyamatos fejlesztése folyamatos verseny az idővel.

Néhány konkrét példa IT szakmai felelősségbiztosítási káreseményekre:

  1. Szoftverhibából eredő kár:
    • Példa: Egy vállalat új szoftverfrissítést adott ki, amely hibás volt. A hiba miatt a felhasználók nem tudtak hozzáférni a kritikus üzleti alkalmazásokhoz, ami több napos leállást és jelentős bevételkiesést eredményezett. A megbízó kártérítési igényt nyújtott be a fejlesztő cég ellen.
  2. Adatvesztés és adatvédelmi incidens:
    • Példa: Egy IT szolgáltató nem végezte el megfelelően az adatmentési eljárásokat, és egy szervere meghibásodott. A váratlan hiba és a mulasztás következtében több hónapnyi ügyféladat veszett el. Az érintett ügyfelek adatvédelmi jogsértés miatt pert indítottak a szolgáltató ellen, követelve a kárpótlást az elveszett adatokért.
  3. Rendszerleállás miatt bekövetkező veszteségek:
    • Példa: Egy IT cég felhőalapú szolgáltatást nyújtott, de a rendszer leállt egy szoftverfrissítés miatt, ami több órás kiesést okozott. A cég ügyfelei bevételkiesést szenvedtek el a nem elérhető szolgáltatás miatt, és kártérítést követeltek az IT cégtől.
  4. Hibás tanácsadás következményei:
    • Példa: Egy IT tanácsadó új szoftverrendszer bevezetését ajánlotta egy ügyfelének. A bevezetett rendszer nem felelt meg a vállalat igényeinek, több korábban elérhető funkciót nem tartalmazott. Az új rendszer bevezetése a cég működésében zavarokat okozott, és a megbízó az elszenvedett pénzügyi veszteségek miatt igényérvényesítéssel fordult az IT céghez. Az ügyfél a tanácsadó ellen kártérítési igényt nyújtott be.
  5. Szerződésszegés miatti következmények:
    • Példa: Egy IT szolgáltató nem teljesítette a szerződésben foglalt határidőket, ami miatt az ügyfél nem tudta időben elindítani az új termékét a piacon. Ennek következtében az ügyfél jelentős bevételkiesést szenvedett el, és kártérítést követelt a szolgáltatótól.
  6. Hibás tesztelés következményei:
    • Példa: Egy szoftverfejlesztő csapat nem végezte el a szükséges teszteléseket egy új alkalmazás előtt. A hibás alkalmazás élesbe állítás után több felhasználó adatainak elvesztését okozta. Az ügyfelek jogi lépéseket tettek a hibás cég ellen.
  7. Kiberbiztonsági incidens:
    • Példa: Egy IT cég nem frissítette időben a rendszerét, és ezáltal kiber támadás áldozatává vált. Az adatlopás következtében több ezer ügyfél személyes adatai kerültek kompromittálásra. A károsult ügyfelek pert indítottak a cég ellen, követelve a kárpótlást az okozott károkért.

Záró gondolat

Az IT iparban dolgozók számára elengedhetetlen a megfelelő biztosítási fedezet. Egy megfelelő IT szakmai felelősségbiztosítás nemcsak a váratlan károkat segít enyhíteni, hanem a jogi eljárásokkal járó stresszt is csökkentheti. Érdemes időben gondoskodni a megfelelő védelemről!

Mennyibe kerül az IT szakmai felelősségbiztosítás ?

A szakmai felelősségbiztosítás díj nagyban függ az IT. tevékenység árbevételétől, a tevékenység jellegétől, a választott limit összegétől, az igényelt földrajzi hatálytól és a kiegészítő fedezetektől. Elmondható, hogy az éves biztosítási díj 500 EUR-tól indul, de a közepes szolgáltatók nagyobb limitre és akár Amerikai területi hatályra is kiterjedő biztosítása is 2 000- 5 000 EUR éves díj alatt maradhat

Ajánlatkéréshez töltse ki adatlapunkat